بحث المدونة

الاثنين، 16 مارس 2009

حدوتة بير زويلة

حدوتة بير زويلة

كان يا مكان و لا يحلى الكلام الا بذكر النبى عليه الصلاة و السلام

كان فى فلاح عندو حتة أرض زارعها برسيم , و كان عندو قطة و كلب و معزة و حمار فى يوم من الايام صحى الفلاح و ملقاش البرسيم , سأل الحيوانات مين اللى فيكم اللى أكل البرسيم ؟ كلهم قالوا احنا مكلناش البرسيم

الفلاح قالهم طيب , احنا هنروح على بير زويلة و هنحلف عندو اللى أكل البرسيم هيقع فى بير زويلة يومين و ليلة

القطة راحت عند بير زويلة و قالت : بير زويلة يا بير زويلة , نو نو, ان كنت كلتو , نو نو , و لا شربتو , نو نو , أقع فى بير زويلة يومين و ليلة , و نطت , و موقعتش فى البير

الكلب راح عند بير زويلة و قال : بير زويلة يا بير زويلة , هو هو , ان كنت كلتو , هو هو, و لا شربتو , هوهو , أقع فى بير زويلة يومين و ليلة , و نط , و موقعش فى البير

المعزة راحت عند بير زويلة و قالت : بير زويلة يا بير زويلة , ماء ماء , ان كنت كلتو , ماء ماء , و لا شربتو , ماء ماء , أقع فى بير زويلة يومين و ليلة , و نطت , و موقعتش فى البير

الحمار راح عند بير زويلة و قال : بير زويلة يا بير زويلة , هاء هاء , ان كنت كلتو , هاء هاء , و لا شربتو , هاء هاء , أقع فى بير زويلة يومين و ليلة , و نط , ووقع فى البير

الحمار قعد يصرخ و يقول الحقوووووووووووووونى يا أصحابى , طلعونى من بير زويلة , سامحونى انا مش هعمل كدا تانى

أصحابة قالولو , احنا مش أصحابك عشان انت كذاب و أكلت البرسيم بتاع صاحبنا الفلاح و خليك بقى فى بير زويلة يومين و ليلة .

و توتة توتة خلصت الحدوتة , حلوة و لا ملتوتة !!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق